Dag jetlag! Hallo nieuwe wereld! - Reisverslag uit Fort Collins, Verenigde Staten van Gerben Drenthel - WaarBenJij.nu Dag jetlag! Hallo nieuwe wereld! - Reisverslag uit Fort Collins, Verenigde Staten van Gerben Drenthel - WaarBenJij.nu

Dag jetlag! Hallo nieuwe wereld!

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

19 Januari 2015 | Verenigde Staten, Fort Collins

De laatste paar dagen zijn weer omgevlogen omdat er veel te doen was, maar gelukkig ook voldoende vrije tijd! Woensdagochtend werd ik weer om half 7 wakker, omdat ik nog een beetje last had van m'n jetlag. Gelukkig kon ik toen bezig met het beantwoorden van alle berichtjes! Om half 9 werden we verwacht in het Lorry Student Center Theater. Ik ging voor het eerst helemaal alleen naar de campus toe, maar na een keer navragen of ik de goede kant opging lukte me dat toch maar mooi. De weg naar de campus is eigenlijk vrij simpel. Dichtbij het appartementencomplex waar ik woon loopt de spoorlijn, wat behoorlijk irritant is want passerende treinen moeten allemaal toeteren voor de veiligheid. Niet heel erg fijn als je probeert te slapen. Langs deze spoorlijn loopt zowel een buslijn als een fietspad. Als ik dit fietspad volg kom ik vanzelf op de campus. In het theater kregen we wat te eten en een presentatie over het gezondheidssysteem van Amerika en wat wel en niet te doen in een geval van nood. Vervolgens kregen we nog regels uitgelegd over het politiebeleid op de Campus door een vrouwelijke agent van de CSUPD. Dit is de politieafdeling van de universiteit zelf, maar dat mag ook wel met ongeveer 27.000 studenten. Na deze twee presentaties was het tijd voor een Engels toets om te kijken of Nele en ik de Engelse taal goed beheersen. Wat Nele en ik niet wisten was dat we extra lessen zouden krijgen afhankelijk van onze score op deze toets. Er waren 4 onderdelen; schrijven, luisteren, lezen en spreken. Het spreken zou als laatste worden getoetst aan de hand van een gesprek. Maar toen ik klaar was met het schrijven, luisteren en spreken, kreeg ik te horen dat Nele en ik het mondeling niet hoefden te doen omdat onze scores op de andere gedeeltes voldoende was om aan te tonen dat ons Engels goed genoeg was. Die avond gingen we met een groepje internationale studenten en mentoren uit eten in Old Town. We hebben veramerikaniseerd Mongolisch gegeten bij HuHot Mongolian Food. Je kon hier zelf allerlei vlees, vis, mie, rijst, groenten en fruit op je bord doen. Hier deed je dan nog een paar lepels saus bij en dan werd het voor je gebakken. Hierna zijn we naar een snoepwinkel gegaan en hebben daar een Karamelappel gegeten. Ik vind ze op zich wel lekker alleen het eten ervan is vrij lastig..

De nacht van woensdag op donderdag heb ik helemaal doorgeslapen en werd ik pas om 8 uur wakker dus daarmee concludeer ik maar dat mijn jetlag toen te boven was. Die middag ben ik alleen naar Walmart gegaan om extra spullen te halen. Het is vergelijkbaar met Target alleen is alles een stuk goedkoper en het assortiment is lichtelijk anders. Wat me het meest verbaasd is dat vuurwapens gewoon in een vitrine liggen en de luchtbuksen in het schap tegenover het kinderspeelgoed. Verder ben ik al een vrij besluiteloos persoon, laat staan dat je me tegenover een schap met 80 verschillende soorten en merken wasmiddel zet. Ik vind het heel fijn dat je alles in dezelfde winkel kunt kopen, maar het hoeft van mij niet zo uitgebreid! 's Avonds was er een welkomstbijeenkomst voor alle studenten die dit semester beginnen aan Colorado State University. Bij deze bijeenkomst hebben ze ons de strijdkreten en het lied van de Rams geleerd. De mascotte is namelijk Cam de ram en studenten worden dan ook Rammen genoemd. Op het shirt dat we hebben gekregen (zie foto), staat het strijdlied beschreven. Na de bijeenkomst konden we bowlen met de nieuwe studenten om mensen te leren kennen. Ik wist eerst niet zeker of ik zin had om mee te gaan, maar heb mezelf verplicht om te gaan. Achteraf ben ik heel blij dat ik ben gegaan, want het was niet alleen heel gezellig maar heb er ook mensen ontmoet waar we zeker nog vaker mee gaan afspreken!

Vrijdag had ik overdag geen verplichtingen dus besloot ik alle pizza en hamburgers er weer even af te gaan trainen in de fitnessruimte in mijn gebouw. Ik hoop hiermee te voorkomen dat ik als dikke Amerikaan terugkeer naar Nederland. Het valt me trouwens op dat hier vrij weinig écht dikke Amerikanen rondlopen. Ik heb ernaar gevraagd en omdat de meeste mensen in Fort Collins en de rest van Colorado nogal van buitensporten houden is Colorado de dunste staat van Amerika. Die middag besloot ik om er maar eens op uit te trekken en met m'n camera te gaan oefenen. Ik zal er een aantal uploaden voor het resultaat! Aan het eind van de middag begon er in het International House een bijeenkomst voor iedereen in Fort Collins die uit het buitenland komt of voor langere tijd in het buitenland heeft gewoond. Hier kwam ik Chris tegen de mentor van één van de andere uitwisselingsstudenten. Ik had hem al eerder ontmoet en hij nodigde me uit voor de 21e verjaardag van zijn huisgenoot. Iemands 21e verjaardag is extra speciaal hier omdat je dan mag drinken en naar bars toe kunt. Rond twaalf uur gingen we dan ook van de verjaardag weg naar Old Town om een soort van kroegentocht te doen omdat de jarige nu natuurlijk naar elke kroeg toe mocht!

Op zaterdag heb ik niet heel veel bijzonders gedaan. Ik ben opnieuw naar Walmart geweest want ik was wat spullen vergeten en moest wat meer eten en drinken in huis halen. Echter besloot ik niet al te veel eten te halen, want de kwaliteit van Walmart laat te wensen over.. 's Avonds had ik niets op het programma staan, maar ik kwam twee meiden tegen in de lift en nodigden me uit om bij hun in het appartement langs te komen. Gedurende de avond besloten ze dat ik Hoorsetooth reservoir moest zien. Dit is een groot meer in de bergen om de inwoners van Fort Collins te kunnen voorzien. Het heet Horsetooth reservoir omdat de nabijgelegen bergtop lijkt op een paardentand. (Foto volgt als ik in daglicht ben geweest.) Het uitzicht over Fort Collins was echt prachtig want je kon bijna de hele stad zien vanaf Horsetooth. Daarna hebben we nog leren poolen van de bewaker van het appartementencomplex.

Zondagochtend was het tijd voor een brunch met een aantal uitwisselingsstudenten en mentoren. We waren naar the Silver Grill, een ontbijt en lunchrestaurant dat de beste Cinnamonrolls van Fort Collins heeft en al bestaat sinds begin 20e eeuw. Hier besloot ik een Amerikaans ontbijt te nemen met toas, bacon en roerbakei en een cinnamonroll voor erbij. Had ik dat maar niet gedaan, want ik moet echt nog wennen aan die Amerikaanse porties! Nele en haar mentor gingen na die tijd nog boodschappen doen bij een echte supermarkt dus besloot ik om mee te gaan en kwaliteitsvoedsel te gaan halen. We gingen naar King Soopers en hier zagen de verse groente en het fruit er een stuk beter uit. De supermarkt was wel drie keer zo groot als een supermarkt bij ons, dus de keuze ook. Dat was heel fijn want ik kon producten vinden die meer op die van ons lijken.

Dat was dan weer een uitgebreid verslag over alle dagen hier. Morgen is het precies een week geleden dat ik van huis vertrok en niet wist wat de toekomst brengen zou en nu is het allemaal alweer iets concreter.

  • 19 Januari 2015 - 09:12

    Laurien:

    Super awesome gerben!
    geniet er van. x

  • 19 Januari 2015 - 23:01

    Anne:

    Ha Gerben!
    Leuk om te lezen....en herkenbaar allemaal ;).
    SUPER veel plezier in FoCo!

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Actief sinds 05 Jan. 2015
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 4526

Voorgaande reizen:

12 Januari 2015 - 15 Mei 2015

Studeren in Amerika

Landen bezocht: